Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

10 pytań o reklamę społeczną

Sektor reklamy społecznej w Polsce ma już ugruntowaną pozycję. Przekazy reklamowe o charakterze niekomercyjnym są obecne w mediach na co dzień. Istnieją portale zajmujące się wyłącznie tą formą reklamy, prezentujące dorobek nie tylko rodzimych twórców, pojawiają się publikacje książkowe na ten temat, organizowany jest konkurs Kampania Społeczna Roku, prężnie działa Fundacja Komunikacji Społecznej.

Przekazów o treści czy charakterze społecznym jest coraz więcej, wielu strategów, copywriterów i art director’ów, którzy na co dzień przygotowują reklamy komercyjne, chętnie angażuje się w tworzenie przekazów stawiających sobie za cel uświadomienie różnorodnych problemów trapiących społeczeństwo (bądź jego część), ale także zmianę ich postrzegania, nastawienia do nich, wreszcie zachętę do realnych działań mających im zaradzić lub choćby ograniczyć ich negatywne skutki.

Warto przyjrzeć się dokładniej tej sferze aktywności, jaką jest komunikacja sektora publicznego (tak nazywają przekazy społeczne Amerykanie) w Polsce.

Najważniejsze pytania dotyczące reklamy społecznej:

  1. Czym jest reklama społeczna i czym różni się od komercyjnej?
  2. Kto zleca, finansuje, przygotowuje i produkuje kampanie społeczne? Ile one kosztują?
  3. Jaka jest ich główna tematyka? Jakich problemów najczęściej dotykają reklamy społeczne?
  4. Czy są jakieś odrębne zasady, prawidła tworzenia tej formy komunikacji?
  5. Czemu reklamy społeczne odwołują się do negatywnych emocji, często straszą, szokują, epatują okrucieństwem?
  6. Czy tego rodzaju sposoby oddziaływania są skuteczne? I w ogóle jak zmierzyć skuteczność kampanii społecznych?
  7. Dlaczego niektóre działania i pomysły reklamodawców budzą opór?
  8. Czy przekazy poruszające palące kwestie i problemy społeczne są skazane na „emocjonalność” czy może mogą być „racjonalne”?
  9. Jaki jest poziom komunikacji społecznej w Polsce?
  10. Jak będzie wyglądać przyszłość reklamy społecznej?

Odpowiedzi na te wszystkie pytania, a więc w jakimś sensie kompendium wiedzy o reklamie społecznej, usłyszycie (i zobaczycie) odtwarzając audycję radiowej Czwórki „Na cztery ręce”.

[sw, marzec 2012]

Komentarze:

Wypowiedz się


 

-->