Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

Contrex – historia marki w 99 reklamach drukowanych

O wodzie mineralnej Contrex zrobiło się ostatnio głośno w świecie marketingu (i nie tylko) ze względu na interesujące, nowatorskie i niezwykle atrakcyjne wizualnie eventy promocyjne zorganizowane w Paryżu, a obejrzane via YouTube przez milionowe rzesze internautów na całym świecie. Okazuje się jednak, że także reklamy drukowane tej marki są frapujące – zarówno te sprzed pół wieku, jak i z ubiegłego roku.

Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 04

Najstarsze zachowane reklamy prasowe wody mineralnej, której nazwa brzmiała wówczas Contrexeville (od nazwy miejscowości, w której znajduje się jej źródło) pamiętają pierwsze lata po II wojnie światowej. Były to oczywiście reklamy czarno-białe, często odważnie operujące kontrastem jasności, nie bojące się druku w kontrze, zawierające charakterystyczny logotyp identyfikujący brand wizualnie. Już w latach 50. XX wieku Contrex miał swój slogan, wówczas też dokonano wyboru głównej grupy docelowej, która stały się kobiety dbające zarówno o swoje zdrowie, jak i wygląd. Reklamodawca namawiał w nich m.in. do kontroli swojej wagi publikując w przekazach specjalne tabele. Niektóre reklamy zawierają sporo treści, przekonują o zbawiennym wpływie wody mineralnej na poziom cholesterolu we krwi i zwracają uwagę na jej właściwość usuwania cellulitu.

Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 18

W latach 60. pojawił się w reklamach Contrex kolor oraz – okazjonalnie – język niemiecki (co związane było z wchodzeniem na rynek szwajcarski i inne rynki niemieckojęzyczne). Z kolei w latach 70. na współpracę reklamową z marką dał się namówić słynny francuski grafik reklamowy, autor wielu klasycznych reklam drukowanych i plakatów reklamowych dla takich marek jak Air France, Perrier, Orangina, Bally – Bernard Villemot (1911-1989). Jego charakterystyczne, proste i wyraziste, a zarazem eleganckie linie i kształty oraz odważne, niebanalne zestawienia kolorystyczne, są widoczne w kilku pracach zrealizowanych dla Contrex’u. Stanowią one przykłady przekonującego połączenia walorów sztuki wysokiej ze sztuką komercyjną. Szkoda, że w latach 80. nie kontynuowano tego stylu wizualnego.

Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 28

Za powrót do stylistyki wypracowanej przez Villemot’a można uznać kreacje pochodzące z lat 90. XX wieku i początków XXI wieku. Tu również pojawiają się wyraziście zarysowane kontury sylwetek kobiet. Zwraca uwagę oryginalna, bo oszczędna, wręcz ascetyczna – jak na standardy reklamy wizualnej – kolorystyka. Przekaz stara się zrównoważyć elementy wizerunkowo-emocjonalne racjonalno-sprzedażowymi. Tradycyjnie uwagę copywriterów piszących dla klientów z tej branży zajmują „doskonałe proporcje magnezu i wapnia”, co ma mieć kapitalne znaczenie dla walorów zdrowotnych produktu i racjonalnego wspomagania odchudzania. Nie bez znaczenia jest także fakt, że wodę Contrex chwali i poleca znakomita większość dziennikarzy-ekspertów w dziedzinie zdrowego żywienia.

Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 34

Powszechnie znany jest zachwyt wielu reklamodawców opakowaniami swoich produktów. Także właściciele marki Contrex chadzali w przeszłości tą drogą, dowodząc jednocześnie, że nie musi ona być mało interesująca. Reklamy, w których ilustracje stanowią odpowiednio przetworzone i wzbogacone w określone dodatki butelki wody mineralnej, są interesujące ze względu na personifikację tychże – wystylizowano je tak, że wyglądają idealne, a zarazem bardzo seksowne kobiece talie, co gwarantuje niezawodnie przyciągnięcie uwagi czytelników obu płci. Dopracowana typografia i estetyka tła dopełniają bardzo dobre wrażenie, które robią te przekazy. W kontekście tych mistrzowskich popisów grafików, nieco gorzej wypadają reklamy ukazujące po prostu ciągle odświeżane etykiety i inne elementy opakowań, choć oczywiście przekazy wprowadzające je na rynek są niezbędne. Szczególnie, jeśli rozszerzeniu ulega sama marka – w różnych okresach próbowano wprowadzić napoje smakowe i gazowane oznaczane marką Contrex.

Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 55

Ciekawe, choć nierówne kreacje przygotowano na rynek japoński. Lekkość niektórych projektów kontrastuje z siermiężnością innych. Reklamy, w których na pierwszy plan wybija się uroda azjatyckich modelek, nie są może specjalnie odkrywcze i zaskakujące, ale dostarczają pozytywnych wrażeń estetycznych, ich percepcja nie męczy. Z kolei przekazy, w których dominuje tekst, a ilustracje są wyłącznie packshotowe, po prostu przytłaczają czytelnika wielością elementów oraz brakiem wolnej przestrzeni. Są to zapewne produkcje azjatyckie; być może zbyt wiele swobody pozostawiono lokalnym przedstawicielom i dystrybutorom na tym odległym rynku. Jednak wszystkie te reklamy, już choćby ze względu na typografię, są – w świetle europejskiej kultury wizualnej – egzotyczne.

Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 78

Być może pod wpływem rynku japońskiego Contrex przeżył fascynację komiksem, który pozwala w lekkiej, dowcipnej formie opowiedzieć krótkie historie związane z odchudzaniem czy – poprzez użycie prostej symboliki – wskazać na atrybuty produktu. Reklamy, w których część ilustracyjna jest rysunkowa, skrzą się wieloma kolorami, często pastelowymi. Dominują zaokrąglone, łagodne, optymistyczne kształty, zupełnie nie ma tu miejsca na ostrą kreskę. Ten styl wizualny zdaje się lepiej trafiać do młodszej części konsumentów. Takie ukierunkowanie działań promocyjnych w jakiejś mierze potwierdzają australijskie reklamy wody mineralnej, operujące wprost “dziewczyńskimi” znaczeniami i kodami (pluszaki, szminki, wstążeczki, breloczki, sekrety, miłosne horoskopy).

Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 99

Ciekawą, wysmakowaną wizualnie kampanię przygotowano wprowadzając na rynek różne wersje smakowe wody Contrex. Owoce były inspiracją dla pomysłowych ilustracji, w których wygląd ich środka (po przecięciu na pół) oddaje odpowiednie ułożenie kobiecych ciał. Możemy podziwiać tu delikatność pomysłu idealnie oddaną przez delikatność wykonania, szkic quasi fotograficzny o wysokich walorach estetycznych, a także dbałość o szczegóły (zwiewna typografia, szkicowane kredką tło) oraz spójność wszystkich tych elementów z opakowaniem produktu. To piękne podsumowanie dotychczasowych działań reklamowych marki.

Oto historia marki Contrex w jej 99 najciekawszych reklamach drukowanych

Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 01 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 02 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 03 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 04 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 05 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 06 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 07 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 08 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 09 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 10 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 11 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 12 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 13 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 14 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 15 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 16 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 17 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 18 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 19 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 20 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 21 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 22 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 23 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 24 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 25 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 26 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 85 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 27 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 28 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 29 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 30 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 31 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 32 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 33 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 34 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 35 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 36 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 37 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 38 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 39 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 40 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 41 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 42 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 43 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 44 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 45 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 46 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 47 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 48 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 49 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 50 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 51 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 52 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 53 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 54 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 55 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 56 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 57 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 58 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 59 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 60 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 61 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 62 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 63 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 64 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 65 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 66 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 67 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 68 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 69 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 70 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 71 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 72 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 73 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 74 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 75 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 76 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 77 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 78 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 79 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 80 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 81 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 82 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 83 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 84 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 86 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 87 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 88 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 89 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 90 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 91 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 92 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 93 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 94 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 95 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 96 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 97 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 99 Contrex – historia marki w 99 reklamach prasowych , 98

[sw, kwiecień 2013]

Komentarze:

Wypowiedz się


 

-->