Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

Opener 2013 - targowisko promocji

Festiwale rockowe są nie tylko świętem muzyki. To także wielkie przedsięwzięcia promocyjne. Na tegorocznego Opener’a, podobnie jak w latach poprzednich, ściągnęło sporo firm, aby promować swoje marki i produkty. Oczywiście wszechobecne były znaki towarowe Heinekena, bez którego wydarzenie nie mogłoby się odbyć. Heineken, jako sponsor imienny (tytularny), może tu oczywiście – pod względem promowania marki – robić co chce. Swego czasu nazwałem to zjawisko sponsoringiem totalnym. To głównie koncern piwny decyduje o architekturze przestrzeni festiwalowych. Tutaj wszystko – nawet rozmieszczenie scen i układ alejek handlowych – jest podporządkowane jego interesom.

Opener 2013 - targowisko promocji - , 001

Opener 2013 - targowisko promocji - , 002 Opener 2013 - targowisko promocji - , 003 Opener 2013 - targowisko promocji - , 004 Opener 2013 - targowisko promocji - , 005 Opener 2013 - targowisko promocji - , 006 Opener 2013 - targowisko promocji - , 007 Opener 2013 - targowisko promocji - , 008 Opener 2013 - targowisko promocji - , 009 Opener 2013 - targowisko promocji - , 010

Heineken jest wszechobecny. Ma na terenach festiwalu mnóstwo opatrzonych charakterystycznym logo flag, banerów, reklam wielkoformatowych. Ma swój pawilon, czyli designerską, lekką konstrukcję z barami, strefą relaksu i tarasem, z którego dobrze widać główną scenę. Strefa VIP jest usytuowana wokół trybuny w barwach firmowych, z ogromnym, widocznym z każdego miejsca logotypem i znakiem marki. Oczywiście logo Heinekena jest na biletach, plakatach, t-shirtach i wszystkich festiwalowych printach.

Opener 2013 - targowisko promocji - , 011

Opener 2013 - targowisko promocji - , 012 Opener 2013 - targowisko promocji - , 013 Opener 2013 - targowisko promocji - , 014 Opener 2013 - targowisko promocji - , 015 Opener 2013 - targowisko promocji - , 016 Opener 2013 - targowisko promocji - , 017 Opener 2013 - targowisko promocji - , 018 Opener 2013 - targowisko promocji - , 019 Opener 2013 - targowisko promocji - , 020

Rzecz jasna podczas imprezy można kupić wyłącznie piwo oznaczone marką sponsora (w wersji jasne pełne, choć poprzez rozcieńczenie dostosowane do wymogów organizacji imprez masowych). W kilku lokalizacjach dostępny był jeszcze Desperados, należący oczywiście do piw Grupy Heinekena. Punktów sprzedaży napoju chmielowego było w tym roku tyle, że właściwie w żadnym momencie, nawet po najbardziej popularnych koncertach, nie trzeba było stać w kolejce, aby sobie „strzelić piwko”.

Opener 2013 - targowisko promocji - , 021

Opener 2013 - targowisko promocji - , 022 Opener 2013 - targowisko promocji - , 023 Opener 2013 - targowisko promocji - , 024 Opener 2013 - targowisko promocji - , 025 Opener 2013 - targowisko promocji - , 026

Inne marki promowały się często poprzez ustawienie stoisk-namiotów w głównej alei festiwalu. Jak co roku dobrze widoczny był Red Bull, który oprócz punktów sprzedaży miał także własną mini scenę taneczną. Mocno zaznaczył swoją obecność brand Tymbark, promujący i sprzedający soki i napoje owocowe. Nieco mniejsze możliwości epatowania znakami towarowymi mieli producenci wyrobów tytoniowych, bo ograniczają je przepisy prawne. Ale kolejki do stoisk sprzedających papierosy były długie. Kto podszedł bliżej łatwo konstatował, że do wyboru ma produkty marki Lucky Strike. I tylko takie.

Opener 2013 - targowisko promocji - , 027

Opener 2013 - targowisko promocji - , 028 Opener 2013 - targowisko promocji - , 029 Opener 2013 - targowisko promocji - , 030 Opener 2013 - targowisko promocji - , 031 Opener 2013 - targowisko promocji - , 032 Opener 2013 - targowisko promocji - , 033 Opener 2013 - targowisko promocji - , 034 Opener 2013 - targowisko promocji - , 035 Opener 2013 - targowisko promocji - , 036

Po raz kolejny aktywna na festiwalu była radiowa Trójka, w której namiocie można było wygrać książki, czasami dziennikarze przeprowadzali tu też wywiady z zaprzyjaźnionymi muzykami. Bardzo popularny wśród festiwalowiczów był trójkowy gadżet – mały parasol nakładany na głowę (a więc nie absorbujący rąk), który noszono nie tylko dla ochrony przed deszczem (którego w tym roku spadło wyjątkowo mało), ale także dla szpanu. Punkt T-Mobile to w tym roku przede wszystkim nieustanne “turnieje”, w których ochotnicy rywalizowali o gadżety i darmowe minuty w niezbyt ambitnej grze „kamień-papier-nożyczki”. Swoje stoiska miały też firmy przewozowe – InterCity i StanaLine. Nie promowały się one jednak zbyt intensywnie, nastawiły się na chill, luz i osoby, które same zgłoszą zainteresowanie ich usługami.

Opener 2013 - targowisko promocji - , 037

Opener 2013 - targowisko promocji - , 038 Opener 2013 - targowisko promocji - , 039 Opener 2013 - targowisko promocji - , 040 Opener 2013 - targowisko promocji - , 041 Opener 2013 - targowisko promocji - , 042

Typowe formy reklamy zewnętrznej (plakaty wielkoformatowe, balony promocyjne), poza sponsorem głównym i partnerami medialnymi festiwalu, mieli m.in. WizzAir i CinemaCity. Całości obrazu tego promocyjnego targowiska dopełniają liczne punkty sprzedaży tzw. małej gastronomii. Co ciekawe, trochę na przekór międzynarodowej, światowej można by rzec, publiczności, silnie reprezentowany jest tu zawsze rynek lokalny i niewielkie firmy sprzedające zarówno zapiekanki i hot dogi, jak również bardziej wyszukane smaki kuchni indyjskiej czy tajskiej. Na deser zapraszał producent batoników Kinder Bueno i… kilkadziesiąt innych, mniej znanych i mniej rzucających się w oczy wytwórców.

[sw, lipiec 2013]

Reklamy promujące Heineken Opener Festival AD 2013

Intensywne działania reklamowe zachęcające do przyjechania na festiwal objęły nie tylko prasę, ale także wiele nośników reklamy zewnętrznej (billboardy, freeboardy, suprsize, citylighty, banery, plakaty, naklejki) zlokalizowanych przede wszystkim w największych aglomeracjach miejskich, w tym także oczywiście w Trójmieście. Visual reklam stanowiła w całości porośnięta trawą (oczywiste skojarzenie z terenami festiwalowymi) kula ziemska, a przekaz słowny zawierał daty koncertów i nazwy największych gwiazd tegorocznej edycji festiwalu.

Opener 2013 - targowisko promocji - plakat

Opener 2013 - targowisko promocji - , 043 Opener 2013 - targowisko promocji - , 044 Opener 2013 - targowisko promocji - , 045 Opener 2013 - targowisko promocji - , 046 Opener 2013 - targowisko promocji - , 047 Opener 2013 - targowisko promocji - , 048 Opener 2013 - targowisko promocji - , 049 Opener 2013 - targowisko promocji - , 050 Opener 2013 - targowisko promocji - , 051

Komentarze:

Wypowiedz się


 

-->