Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

Lwów reklamowy

Na Ukrainie mieszka o kilka milionów osób więcej niż w Polsce, ale poziom wydatków na reklamę jest tam mniej więcej czterokrotnie niższy. Nie widać tego we Lwowie, który jest przeładowany reklamami. Wydaje się, że przestrzeń publiczna tego miasta nie zmieści już zbyt wielu nowych nośników.

Reklama we Lwowie - , a

Reklama we Lwowie - , 001 Reklama we Lwowie - , 002 Reklama we Lwowie - , 003 Reklama we Lwowie - , 004 Reklama we Lwowie - , 005 Reklama we Lwowie - , 006 Reklama we Lwowie - , 007 Reklama we Lwowie - , 008 Reklama we Lwowie - , 009 Reklama we Lwowie - , 010 Reklama we Lwowie - , 011 Reklama we Lwowie - , 012 Reklama we Lwowie - , 013 Reklama we Lwowie - , 014

Spacerując po Lwowie, siódmym co do wielkości mieście Ukrainy, można odnieść wrażenie, że jego mieszkańcy są otwarci i przyjaźnie nastawieni do reklam zewnętrznych, a władze miasta dobrze rozumieją potrzeby reklamodawców, zgadzając się na dużą liczbę wielko- i średnioformatowych tablic reklamowych oraz prowadząc liberalną politykę w zakresie ekspozycji rozmaitych szyldów, banerów i innych komunikatów o charakterze perswazyjnym. Jednak z rozmów z mieszkańcami tego dawnego polskiego miasta nie wynika, żeby bez zastrzeżeń akceptowali oni wszechobecność reklamy w przestrzeni miejskiej. Przeciwnie, słyszy się głosy o chaosie w zarządzaniu przestrzenią publiczną i swoistej wojnie na ilość nośników reklamowych prowadzonej bez pardonu przez ich właścicieli. Jak by sprawa nie wyglądała – reklam OOH (Out Of Home) jest we Lwowie naprawdę dużo. Główny powód? Są stosunkowo tanie.

Reklama we Lwowie - , b

Reklama we Lwowie - , 015 Reklama we Lwowie - , 016 Reklama we Lwowie - , 017 Reklama we Lwowie - , 018 Reklama we Lwowie - , 019 Reklama we Lwowie - , 020 Reklama we Lwowie - , 021 Reklama we Lwowie - , 022 Reklama we Lwowie - , 023 Reklama we Lwowie - , 024 Reklama we Lwowie - , 025 Reklama we Lwowie - , 026 Reklama we Lwowie - , 027 Reklama we Lwowie - , 028

Reklamy są umieszczane także w pobliżu wspaniałych lwowskich zabytków, co może być irytujące, szczególnie dla turystów. Bywa, że jakiś billboard lub citylight przesłaniają widok monumentalnej cerkwi czy wiekowego kościoła. Reklamy zawieszone na elewacji psują nieco wrażenie, jaki zrobiłby bez nich gmach opery. Knajpiane parasole reklamowe niweczą spodziewaną magię doznań w podziwianiu staromiejskich uliczek i kamienic. Wydaje się, że przynajmniej niektóre przestrzenie w mieście powinny być objęte bardziej restrykcyjną ochroną przed komunikatami reklamowymi, zbyt odważnie ingerującymi w jego porządek architektoniczny.

Reklama we Lwowie - , c

Reklama we Lwowie - , 029 Reklama we Lwowie - , 030 Reklama we Lwowie - , 031 Reklama we Lwowie - , 032 Reklama we Lwowie - , 033 Reklama we Lwowie - , 034 Reklama we Lwowie - , 035 Reklama we Lwowie - , 036 Reklama we Lwowie - , 037 Reklama we Lwowie - , 038 Reklama we Lwowie - , 039 Reklama we Lwowie - , 040 Reklama we Lwowie - , 041 Reklama we Lwowie - , 042 Reklama we Lwowie - , 043 Reklama we Lwowie - , 044 Reklama we Lwowie - , 045 Reklama we Lwowie - , 046 Reklama we Lwowie - , 047 Reklama we Lwowie - , 048 Reklama we Lwowie - , 049 Reklama we Lwowie - , 050 Reklama we Lwowie - , 051 Reklama we Lwowie - , 052

Trzeba przyznać, że wywieszki, szyldy i kasetony reklamowe, informujące o lokalizacji sklepów, punktów usługowych, barów, restauracji i kawiarni oraz innych miejsc użyteczności publicznej, są już często na europejskim poziomie. Wiele z nich nie tylko dobrze się prezentuje, ale jest także dopasowanych do zabytkowych elewacji budynków i współgra z innymi ornamentami i zdobieniami architektonicznymi. Zdarzają się też prawdziwie wysmakowane perełki w tej dziedzinie, choć oczywiście, jak wszędzie, można znaleźć niechlubne, kiczowate wyjątki, które jednak, przynajmniej na Starym Mieście, należą do rzadkości.

Reklama we Lwowie - , d

Reklama we Lwowie - , 053 Reklama we Lwowie - , 054 Reklama we Lwowie - , 055 Reklama we Lwowie - , 056 Reklama we Lwowie - , 057 Reklama we Lwowie - , 058 Reklama we Lwowie - , 059 Reklama we Lwowie - , 060 Reklama we Lwowie - , 061 Reklama we Lwowie - , 062 Reklama we Lwowie - , 063 Reklama we Lwowie - , 064 Reklama we Lwowie - , 065 Reklama we Lwowie - , 066 Reklama we Lwowie - , 067 Reklama we Lwowie - , 068 Reklama we Lwowie - , 069 Reklama we Lwowie - , 070 Reklama we Lwowie - , 071

Najwięcej jest we Lwowie citylightów. Te nośniki typu backlight (podświetlane od wewnątrz) mają najczęściej wymiary zgodne z europejskim standardem (1,2 × 1,8 m) i są w większości dobrze utrzymane. Szczególnie dużo jest ich w centrum miasta, przy handlowych i reprezentacyjnych ulicach miasta. Większość ma prostą kompaktową konstrukcję, ale można trafić na nośniki ozdobne czy nawet ornametalne, które jednak nie sprawiają dobrego wrażenia. Ustawienie citylightów jest poprawne – kąt, pod którym przechodnie oglądają przekaz jest odpowiedni – i przyjazne – przy wielu nośnikach można w razie potrzeby na chwile przystanąć nie tamując ruchu. Wydaje się jednak, że nośniki te są lepiej widoczne wieczorem i w nocy niż w świetle dnia.

Reklama we Lwowie - , e

Reklama we Lwowie - , 072 Reklama we Lwowie - , 073 Reklama we Lwowie - , 074 Reklama we Lwowie - , 075 Reklama we Lwowie - , 076 Reklama we Lwowie - , 077 Reklama we Lwowie - , 078 Reklama we Lwowie - , 079 Reklama we Lwowie - , 080

Innym często spotykanym we Lwowie nośnikiem reklam są kasetony wiszące na latarniach. Ich format jest zazwyczaj dwukrotnie mniejszy, ale zdarzają się też po prostu podwieszane na wysokości 3 metrów pełnowymiarowe citylighty. Jest to może niezbyt estetyczne (bo „ciężkie”), ale za to praktyczne rozwiązanie dla węższych chodników i przejść dla pieszych. Kaseton umieszczony na pewnej bezpiecznej, choć oczywiście dostępnej wzrokowo wysokości, nie przeszkadza w poruszaniu się, a jest widoczny z większej odległości. Reklamy usytuowane na większej wysokości są zazwyczaj takie same jak te umieszczane na wysokości wzroku – uniemożliwia to szczegółową percepcję treści eksponowanych na tych pierwszych.

Reklama we Lwowie - , f

Reklama we Lwowie - , 081 Reklama we Lwowie - , 082 Reklama we Lwowie - , 083 Reklama we Lwowie - , 084 Reklama we Lwowie - , 085 Reklama we Lwowie - , 086 Reklama we Lwowie - , 087 Reklama we Lwowie - , 088 Reklama we Lwowie - , 089 Reklama we Lwowie - , 090 Reklama we Lwowie - , 091 Reklama we Lwowie - , 092 Reklama we Lwowie - , 093 Reklama we Lwowie - , 094

Najbardziej widoczne, zarówno ze względu na wymiary, jak i odpowiednio dobrane miejsca ekspozycji, są wielkoformatowe elewacyjne siatki reklamowe. Nie ma ich we Lwowie zbyt dużo. W centrum miasta właściwie nie ma wysokich budynków, które mogłyby w sposób naturalny stać się „tablicami reklamowymi”, jest za to sporo „ślepych” (bez okien) ścian starych, przeznaczonych do rozbiórki kamienic, na których zawieszone reklamy nikomu nie przeszkadzają. Trafiają się oczywiście gratki, czyli kamienice remontowane, które tak czy inaczej muszą być osłonięte, więc dlaczego nie reklamami? W ten sposób firmy mogą spektakularnie oddziaływać nawet w samym sercu miasta, na Starym Rynku. Stosunkowo mało popularne są natomiast mniejsze banery reklamowe, wieszane na płotach, barierkach i ogrodzeniach.

Reklama we Lwowie - , g

Reklama we Lwowie - , 095 Reklama we Lwowie - , 096 Reklama we Lwowie - , 097 Reklama we Lwowie - , 098 Reklama we Lwowie - , 099 Reklama we Lwowie - , 100 Reklama we Lwowie - , 101 Reklama we Lwowie - , 102 Reklama we Lwowie - , 103

Gęsta zabudowa starego Lwowa nie sprzyja umieszczaniu billboardów, czy tym bardziej freeboardów w przestrzeni miejskiej. Po prostu niewiele jest miejsc, gdzie się mieszczą. Występują sporadycznie, nie ma ich więc zbyt wiele, a już prawdziwą rzadkością jest nagromadzenie nośników tego typu. Trudno znaleźć ścianę z czterema billboardami, najczęściej w jednym miejscu wisi jedna lub dwie tablice. Bilboardy to nośniki tradycyjne, statyczne, natomiast wolnostojące freeboardy bywają dynamiczne, obrotowe, ze zmieniającym się, „potrójnym” przekazem reklamowym. Znajdziemy je jednak tylko w kilku punktach miasta.

Reklama we Lwowie - , h

Reklama we Lwowie - , 104 Reklama we Lwowie - , 105 Reklama we Lwowie - , 106 Reklama we Lwowie - , 107 Reklama we Lwowie - , 108 Reklama we Lwowie - , 109 Reklama we Lwowie - , 110 Reklama we Lwowie - , 111 Reklama we Lwowie - , 112

Billboardy i freeboardy są w pewnej mierze zastępowane przez wiaty przystankowe, choć w celach reklamowych wykorzystywane są głównie te usytuowane w centrum miasta. Wiele przystanków w ogóle nie ma wiat. Sporo jest natomiast wolno stojących kiosków i innych punktów sprzedaży detalicznej, które ze względu na dużą liczbę reklam, którymi są upstrzone, można łatwo pomylić ze słupami ogłoszeniowymi. Na ścianach kiosków, za szybami kiosków, na dachach kiosków i przy kioskach znaleźć można reklamy różnych produktów, także tych, których w kiosku kupić nie można.

Reklama we Lwowie - , i

Reklama we Lwowie - , 113 Reklama we Lwowie - , 114 Reklama we Lwowie - , 115 Reklama we Lwowie - , 116 Reklama we Lwowie - , 117 Reklama we Lwowie - , 118 Reklama we Lwowie - , 119 Reklama we Lwowie - , 120 Reklama we Lwowie - , 121 Reklama we Lwowie - , 122 Reklama we Lwowie - , 123 Reklama we Lwowie - , 124 Reklama we Lwowie - , 125 Reklama we Lwowie - , 126 Reklama we Lwowie - , 127 Reklama we Lwowie - , 128 Reklama we Lwowie - , 129 Reklama we Lwowie - , 130 Reklama we Lwowie - , 131

Do tradycyjnych nośników reklamowych występujących we Lwowie zaliczyć też trzeba stosunkowo liczne okrągłe słupy ogłoszeniowe: prestiżowe nowoczesne (typu backlight z plakatami dużego formatu) i tradycyjne, betonowe (z plakatami mniejszego formatu naklejanymi dość chaotycznie jeden na drugi). Mniej popularne wśród liczących się reklamodawców są tablice ogłoszeniowe wykorzystywane przez mniejsze firmy i osoby prywatne. Jak w każdym mieście ważnym dla turystyki, tak i tutaj znajdujemy sporo „potykaczy”, czyli tablic reklamowych ustawianych na chodnikach w pobliżu miejsc, do odwiedzenia których zachęcają (sklepy, zakłady usługowe, knajpki, muzea, wystawy).

Reklama we Lwowie - , t

Reklama we Lwowie - , 278 Reklama we Lwowie - , 279 Reklama we Lwowie - , 280 Reklama we Lwowie - , 281 Reklama we Lwowie - , 282 Reklama we Lwowie - , 283 Reklama we Lwowie - , 284 Reklama we Lwowie - , 285 Reklama we Lwowie - , 286

Wielość i różnorodność nośników outdoorowych w mieście skutkuje tym, że niektóre z nich nie mają „obłożenia”. Wymaga to pewnej inwencji od właścicieli billboardów, kasetonów i tablic w wypełnieniu ich powierzchni zachęcającymi reklamodawców treściami. Różnie to wychodzi: niekiedy rzeczywiście kreatywnie, niekiedy zupełnie nie.

Reklama we Lwowie - , j

Reklama we Lwowie - , 132 Reklama we Lwowie - , 133 Reklama we Lwowie - , 134 Reklama we Lwowie - , 135 Reklama we Lwowie - , 136 Reklama we Lwowie - , 137 Reklama we Lwowie - , 138 Reklama we Lwowie - , 139 Reklama we Lwowie - , 140 Reklama we Lwowie - , 141 Reklama we Lwowie - , 142 Reklama we Lwowie - , 143 Reklama we Lwowie - , 144 Reklama we Lwowie - , 145 Reklama we Lwowie - , 146 Reklama we Lwowie - , 147 Reklama we Lwowie - , 148 Reklama we Lwowie - , 149 Reklama we Lwowie - , 150 Reklama we Lwowie - , 151 Reklama we Lwowie - , 152 Reklama we Lwowie - , 153 Reklama we Lwowie - , 154 Reklama we Lwowie - , 155 Reklama we Lwowie - , 156 Reklama we Lwowie - , 157 Reklama we Lwowie - , 158 Reklama we Lwowie - , 159 Reklama we Lwowie - , 160 Reklama we Lwowie - , 161 Reklama we Lwowie - , 162 Reklama we Lwowie - , 163 Reklama we Lwowie - , 164 Reklama we Lwowie - , 165

Środki komunikacji miejskiej są wykorzystywane dla celów reklamowych w różnym stopniu. Oklejonych reklamami jest większość tramwajów, co jest zrozumiałe o tyle, że ich trasy przebiegają często głównymi arteriami komunikacyjnymi miasta. Podobno Lwów jest jedynym miastem w Europie, w którym tramwaje przejeżdżają też przez staromiejski rynek. Niestety techniczna jakość tych reklam pozostawia wiele do życzenia, bywa, że są brudne, zniszczone i nieestetyczne. W oklejaniu pojazdów szynowych wykorzystuje się folię transparentną, co pozwala na ciekawsze formalnie przekazy, z zasłanianiem szyb włącznie. Część reklam wyprodukowano jednak przy użyciu folii tradycyjnej, która nie przepuszczając światła, nie może być klejona na szyby. Rzadziej zdarzają się staromodne zewnętrzne prostokątne panele reklamowe, które mocno ograniczają możliwości kreatywne i siłę przyciągania uwagi. Niewielka część wozów jeździ w ogóle bez reklam. Co ciekawe, busy (tzw. marszrutki), autobusy i trolejbusy są wykorzystywane w dużo mniejszym stopniu – większość nie jest nośnikiem żadnych treści promocyjnych.

Reklama we Lwowie - , k

Reklama we Lwowie - , 166 Reklama we Lwowie - , 167 Reklama we Lwowie - , 168 Reklama we Lwowie - , 169 Reklama we Lwowie - , 170 Reklama we Lwowie - , 171 Reklama we Lwowie - , 172 Reklama we Lwowie - , 173 Reklama we Lwowie - , 174 Reklama we Lwowie - , 175 Reklama we Lwowie - , 176 Reklama we Lwowie - , 177 Reklama we Lwowie - , 178 Reklama we Lwowie - , 179

Do nietypowych, ale zupełnie legalnych nośników treści o charakterze reklamowym (choć zapewne oficjalnie tylko informacyjnym) należą… znaki drogowe. Otóż można we Lwowie zaobserwować znaki nowatorskie, takie, które nie występują w żadnym kodeksie ruchu drogowego. Nie tylko wskazują one drogę do instytucji i firm komercyjnych (banków, hoteli, notariuszy, punktów usługowych i sklepów), ale czasem prezentują w sposób symboliczny charakter prowadzonej przez daną firmę działalności, jej nazwę, logo, a nawet krótkie hasło reklamowe. Wyglądają przy tym naprawdę niewinnie, ich kształt, stylistyka i kolorystyka sprawiają, że traktujemy je jak inne znaki drogowe. Nie wiem czy są to przekazy płatne. Znajdziemy tu też, choć tylko okazjonalnie, sporych rozmiarów, roślinne lub ozdobne, instalacje promocyjne, reklamowe grafitti oraz przaśną, końską odmianę reklamy… obwoźnej.

Reklama we Lwowie - , l

Reklama we Lwowie - , 180 Reklama we Lwowie - , 181 Reklama we Lwowie - , 182 Reklama we Lwowie - , 183 Reklama we Lwowie - , 184 Reklama we Lwowie - , 185 Reklama we Lwowie - , 186 Reklama we Lwowie - , 187 Reklama we Lwowie - , 188 Reklama we Lwowie - , 189 Reklama we Lwowie - , 190 Reklama we Lwowie - , 191 Reklama we Lwowie - , 192 Reklama we Lwowie - , 193

Okazuje się, że znaki i tablice drogowe mogą być nośnikiem reklamowym w jeszcze inny sposób, którego zapewne nie przewidziano. Otóż na ich odwrotnej stronie, niewidocznej dla kierowców, ale często widocznej dla pieszych, Ukraińcy umieszczają naklejki i wlepki zachęcające do kupna, skorzystania z usług, odwiedzenia jakiegoś miejsca czy podjęcie innego działania. Niektóre z nich kolorowe i naprawdę pokaźnych rozmiarów. Spotkać tu możemy zarówno przekazy społeczne, jak i typowo komercyjne. Nie mniej popularne są – nielegalne – napisy na chodnikach (np. przy przystankach autobusowych) i murach mające charakter krótkich informacji reklamowych.

Reklama we Lwowie - , m

Reklama we Lwowie - , 194 Reklama we Lwowie - , 195 Reklama we Lwowie - , 196 Reklama we Lwowie - , 197 Reklama we Lwowie - , 198 Reklama we Lwowie - , 199 Reklama we Lwowie - , 200 Reklama we Lwowie - , 201 Reklama we Lwowie - , 202

Tak zdarza się w każdym dużym mieście – niektóre tablice reklamowe umieszczone są niefortunnie, w niezadbanym otoczeniu. I mimo, że same są kolorowe i estetyczne, nie robią dobrego wrażenia, gdy usytuowano je np. przy śmietniku. Bywa też oczywiście i tak, że to właśnie brzydkie, zapuszczone przekazy reklamowe samą swoją obecnością psują przestrzeń publiczną. Innym negatywnym zjawiskiem z punktu widzenia reklamodawców jest niszczenie reklam, które na mniejszą lub większą skalę zdarza się wszędzie. Wszystkie te sytuacje da się odnaleźć we Lwowie, ale trzeba sprawiedliwie przyznać, że trochę sił trzeba w to poszukiwanie włożyć.

Reklama we Lwowie - , n

Reklama we Lwowie - , 203 Reklama we Lwowie - , 204 Reklama we Lwowie - , 205 Reklama we Lwowie - , 206 Reklama we Lwowie - , 207 Reklama we Lwowie - , 208 Reklama we Lwowie - , 209 Reklama we Lwowie - , 210 Reklama we Lwowie - , 211 Reklama we Lwowie - , 212 Reklama we Lwowie - , 213 Reklama we Lwowie - , 214 Reklama we Lwowie - , 215 Reklama we Lwowie - , 216 Reklama we Lwowie - , 217 Reklama we Lwowie - , 218 Reklama we Lwowie - , 219 Reklama we Lwowie - , 220 Reklama we Lwowie - , 221 Reklama we Lwowie - , 222 Reklama we Lwowie - , 223 Reklama we Lwowie - , 224 Reklama we Lwowie - , 225 Reklama we Lwowie - , 226

Czy przekazy reklamowe na ulicach Lwowa są kreatywne? Bywają. Duża część z nich to produkcje europejskie z najwyższej półki, kampanie przygotowywane gdzieś w Londynie, Mediolanie czy Frankfurcie, a tylko zaadaptowane na rynek ukraiński. Niektóre powstają w Kijowie, gdzie swoje siedziby mają przedstawicielstwa międzynarodowych agencji reklamowych. Produkcji lokalnych jest niewiele. Spośród tych ostatnich najbardziej przypadła mi do gustu reklama jednej z kawiarni, w której prosto i przekonująco pokazano, że bywają tam najważniejsi politycy tego świata, choćby przez jakiś czas siedzieli akurat w więzieniu. W wielu reklamach modowych i kosmetycznych, jak wszędzie na świecie, pokazują się piękne kobiety, ale trudno tu odnaleźć tropy ukraińskiej urody. Za to wśród mężczyzn łatwiej zidentyfikować lokalnych celebrytów, modeli i tzw. typy charakterystyczne, ale i rycerskich bohaterów narodowych (Partia Regionów). Nietrudno też odróżnić ich od gwiazd międzynarodowych (Depardieu, Stallone). Niektóre reklamy są frywolne, może nawet za bardzo, bo czego szuka pod spódnicą młodej dziewczyny małe dziecko? Niewątpliwe zaskakujący jest też trend z sedesem w roli głównej i kino 8D!

Reklama we Lwowie - , o

Reklama we Lwowie - , 227 Reklama we Lwowie - , 228 Reklama we Lwowie - , 229 Reklama we Lwowie - , 230 Reklama we Lwowie - , 231 Reklama we Lwowie - , 232 Reklama we Lwowie - , 233 Reklama we Lwowie - , 234 Reklama we Lwowie - , 235

Kilka kampanii reklamowych prowadzonych we Lwowie w 2013 roku wyróżniło się kreatywnością lub intensywnością działań. Należała do nich przede wszystkim akcja promująca korzystanie z mobilnej biblioteki, której nie dało się nie zauważyć ze względu na miejsce i sposób ekspozycji. Specjalnej konstrukcji słupy reklamowe ustawiono wzdłuż zachodniej pierzei Starego Rynku, gdzie wzbudzały żywe zainteresowanie. Kampania była interaktywna – nie tylko informowała o istnieniu dostępnych dla wszystkich chętnych wirtualnych zbiorów książkowych, ale także umożliwiała, za pośrednictwem QR kodów, ściągnięcie wybranej książki na swój telefon czy komputer.

Reklama we Lwowie - , p

Reklama we Lwowie - , 236 Reklama we Lwowie - , 237 Reklama we Lwowie - , 238 Reklama we Lwowie - , 239 Reklama we Lwowie - , 240 Reklama we Lwowie - , 241 Reklama we Lwowie - , 242 Reklama we Lwowie - , 243 Reklama we Lwowie - , 244 Reklama we Lwowie - , 245 Reklama we Lwowie - , 246 Reklama we Lwowie - , 247 Reklama we Lwowie - , 248 Reklama we Lwowie - , 249 Reklama we Lwowie - , 250 Reklama we Lwowie - , 251 Reklama we Lwowie - , 252 Reklama we Lwowie - , 253 Reklama we Lwowie - , 254

Aktywni reklamowo byli giganci rynku napojów gazowanych (Coca-cola i Pepsi) oraz największe marki telekomunikacyjne na Ukrainie (MTC, Life:), KijvStar) propagujące, niekiedy bardzo natarczywie, swoje usługi telefonii komórkowej. Mniej oczywista była intensywna kampania telewizji Discovery Channel i jej flagowego programu “Pogromcy mitów”. Mimo, że od Euro 2012 upłynął już ponad rok, niektóre autobusy ciągle przypominają, że Lwów był jednym z miast gospodarzy Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.

Reklama we Lwowie - , r

Reklama we Lwowie - , 255 Reklama we Lwowie - , 256 Reklama we Lwowie - , 257 Reklama we Lwowie - , 258 Reklama we Lwowie - , 259 Reklama we Lwowie - , 260 Reklama we Lwowie - , 261 Reklama we Lwowie - , 262 Reklama we Lwowie - , 263

Niemal wszechobecne jest logo marki napoju chmielowego produkowanego we Lwowie od 1715 roku – piwa Lvivskie. Działania tego brandu obejmują zarówno przedsięwzięcia typowe (klasyczne kampanie outdoorowe, szyldy, kasetony, parasole reklamowe), jak i bardziej wyrafinowane (ciekawe gadżety, niebanalny wystrój knajpek i pubów, reklama partyzancka). Obecnie Lvivskie produkuje Grupa Carlsberg.

Reklama we Lwowie - , s

Reklama we Lwowie - , 264 Reklama we Lwowie - , 265 Reklama we Lwowie - , 266 Reklama we Lwowie - , 267 Reklama we Lwowie - , 268 Reklama we Lwowie - , 269 Reklama we Lwowie - , 270 Reklama we Lwowie - , 271 Reklama we Lwowie - , 272 Reklama we Lwowie - , 273 Reklama we Lwowie - , 274 Reklama we Lwowie - , 275 Reklama we Lwowie - , 276 Reklama we Lwowie - , 277

Lwów jest pełny polskich akcentów, także jeśli chodzi o reklamę. Na Ukrainie prowadzi działalność gospodarczą wiele polskich firm różnych branż, np. PZU, Wittchen, Bartek, Itaka. Niektóre z nich prowadzą zauważalne działania reklamowe, inne ograniczają się do atrakcyjnego oznaczania miejsc sprzedaży. Niezależnie od tego na murach starych kamienic dostrzec można – niekiedy odnowione – polskie reklamy przedwojenne. Bywa, że przedsiębiorcy ukraińscy formułują reklamy w języku polskim, wykorzystując turystyczną i nostalgiczną atrakcyjność miasta dla Polaków. Ciekawie dla nas wyglądają też logotypy i nazwy marek zachodnich znanych także w Polsce, pisane cyrylicą.

[sw, grudzień 2013]

Komentarze:

  1. Jakubaszek
    05.01.2014 10:32 #

    Jakbym widział Warszawę jakieś piętnaście, osiemnaście lat temu. Nawet niektóre patenty takie same. Ot choćby taki uchwyt w autobusie. Pamiętam takie, straszna niewygoda :) Co tu dużo gadać, w szeroko pojętym outdoorze zmiany nie zachodzą błyskawicznie, a reklamy z miejsc ekspansji wycofują się latami. U mnie na wsi kury nioski reklamuje się tylko na dwóch drzewach, jednym w pobliżu mleczarni, drugim przy kapliczce. Tam ilość spojrzeń jest największa :)

Wypowiedz się


 

-->