Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

Szpital, Biedronka, policja, Carrefour…

Żyrardowskie słupki z tablicami zawierającymi nazwy ulic oraz strzałkami wskazującymi lokalizację różnych urzędów i instytucji publicznych, umiejscowione tradycyjnie w pobliżu ważniejszych skrzyżowań w mieście, nie są typowe. Umieszcza się bowiem na nich także strzałki i drogowskazy komercyjne. Promują się w ten sposób w Żyrardowie supermarkety i inne sklepy, szkoły i uczelnie, mniejsze i większe zakłady usługowe… Niektóre słupki i tabliczki są stare i nieco zniszczone, ale znaleźć też można zupełnie nowe, świeżutkie realizacje.

Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour

I tak na przykład informacja o tym, gdzie znajduje się Urząd Miejski sąsiaduje z drogowskazem do zakładu fotograficznego, tablica kierująca do Starostwa Powiatowego ustąpiła trochę miejsca zamieszczonym powyżej informacjom o tym jak dojść / dojechać do sklepów Carrefour i Biedronka, natomiast drogowskaz do Urzędu Skarbowego sąsiaduje ze strzałką kierującą nas do domu pogrzebowego…

Pomysł na takie łączenie informacji publicznej z komercją jest ciekawy, ale rodzi liczne pytania. Czy tego typu działalność informacyjno-promocyjną może prowadzić w Żyrardowie każdy podmiot gospodarczy? Jeśli tak – dlaczego wielu przedsiębiorców tego nie robi? Czyżby nie rozumieli marketingowych korzyści płynących z takich działań? Chyba niemożliwe. Jakie zatem wprowadzono ograniczenia? Czy te strzałki i drogowskazy są płatne (co wyczerpywałoby definicję reklamy i pozwalało zakwalifikować tego typu działania jako stricte reklamowe)? Swoją drogą byłoby to ciekawe rozwiązanie umożliwiające miastom i gminom pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych, np. na remonty dróg publicznych.

Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour Zyrardow 2011 - drogowskazy: Szpital, Biedronka, policja, Carrefour

A może takie działania są drogie i stać na nie tylko bogate firmy? To mało prawdopodobne. Może zatem wprowadzono jakieś zdroworozsądkowe ograniczenia ilościowe, np. 1 słupek = maksymalnie 6 tablic i strzałek w jednym kierunku (łącznie z oficjalną nazwą ulicy), żeby nie było bałaganu informacyjnego w mieście? Wówczas trzeba by także przyjąć zasadę „kto pierwszy ten lepszy”, ogłosić przetarg, losować chętnych do realizacji takich działań lub (to oczywiście najgorsze) pozostawić decyzję o wyborze tablicy czy strzałki urzędnikowi. Może więc swoje firmowe drogowskazy dołączać można było tylko „kiedyś”? Nie, dziś też prowadzi się w Żyrardowie tego typu realizacje, choć nie operując już nazwami własnymi firm / marek ani ich symbolami graficznymi (co widać na ostatnim zdjęciu).

Ciekawi mnie jak bardzo typowe dla polskich miejscowości jest podejście żyrardowskie do systemu informacji publicznej w przestrzeni miejskiej.

[sw, sierpień 2011]

Drogowskazy reklamowe w pobliskim Mszczonowie

Szpital, Biedronka, policja, Carrefour , img_0437 Szpital, Biedronka, policja, Carrefour , img_0438 Szpital, Biedronka, policja, Carrefour , img_0439 Szpital, Biedronka, policja, Carrefour , img_0445 Szpital, Biedronka, policja, Carrefour , img_0446 Szpital, Biedronka, policja, Carrefour , img_0447 Szpital, Biedronka, policja, Carrefour , img_0453 Szpital, Biedronka, policja, Carrefour , img_0454 Szpital, Biedronka, policja, Carrefour , img_0455

Komentarze:

Wypowiedz się


 

-->