Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

Szaleństwo Euro 2012 w centrum Warszawy

Centrum stolicy Polski, było nie było miasta-gospodarza Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, opanowały reklamy zewnętrzne związane z tą wyjątkową imprezą sportową. Największymi (w co najmniej dwóch znaczeniach tego słowa) reklamodawcami są oczywiście sponsorzy mistrzostw, czyli firmy, które zapłaciły za to, żeby móc promować się w oparciu i przy okazji tych rozgrywek, a także przy wykorzystywaniu ich oficjalnej nazwy i logo. Jak wynika z badań, z rozpoznawalnością marek wspierających Euro 2012 na zasadach wyłączności, nie jest najlepiej, stąd być może tak duża determinacja marketerów, aby to zmienić.

Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy

Wielkoformatowe siatki i bannery wiszą w najruchliwszych punktach, najbardziej rzucających się w oczy miejscach śródmieścia. Zarówno tych, które są już tradycyjnym miejscem ekspozycji przekazów reklamowych, jak i takich, które po raz pierwszy zaadaptowano do tego celu. Niektórym osobom taki reklamowy boom nie przeszkadza, a nawet się podoba, ale coraz częściej mówi się też o agresywnym zawłaszczaniu przestrzeni miejskiej przez agencje reklamowe, domy mediowe i ich klientów.

Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy

Chyba najbardziej spektakularnym działaniem, przynajmniej co do wielkości, jest „opakowanie” budynku dawnego hotelu Forum (obecnie Novotel Warszawa Centrum) przez Orange. Wydawało się, że największej co do formatu reklamy w Polsce, wiszącej nieopodal na elewacji budynku Uniwersalu (przy Al. Jerozolimskich 44) nic nie przebije. Pomalowanie (zaklejenie?) wyrastającej ponad 100 metrów w górę zachodniej fasady Nowotelu sprawia, że uznawana dotąd za gigantyczną powierzchnia reklamowa nie robi już takiego wrażenia. Obecnie całość przekazu to jednolite pomarańczowe tło z hasłem “Więcej dla Ciebie w Orange”, ale layout ma się jeszcze zmienić.

Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy

Nieco mniej poruszające jest działanie McDonlad’s, który po raz pierwszy w historii postanowił okleić z zewnątrz całą swoją kultową (bo pierwszą w Polsce) restaurację, mieszczącą się przy skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Nie całkiem transparentna, rzucająca się w oczy, czerwona „okleina” informuje o możliwości wygrania (de facto wylosowania) biletów na Euro i przypomina, że McDonald’s jest jednym ze sponsorów imprezy. Wrażenie estetyczne jest jednak umiarkowane, bo osłabia je bałagan przestrzenny związany z usytuowaną nieopodal budową centralnego odcinka drugiej linii metra.

Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy

Nic natomiast nie zakłóca widoczności przęseł średnicowego mostu kolejowego obwieszonych siatkami bannerowymi z barwami firmowymi i symbolami graficznymi Coca-coli i Carlsberga. Most ten znajduje się nieopodal Stadionu Narodowego. Każdy kibic, który będzie w czerwcu szedł na mecz mistrzostw (w Warszawie będzie ich rozegranych aż 5), choćby się nie wiem jak starał, nie da rady nie zauważyć tego oryginalnego działania. To z pewnością niecodzienny widok i spore zaskoczenie, szczególnie dla warszawiaków, bo po raz pierwszy w ponad 80-letniej historii tej kolejowej przeprawy przez Wisłę, stała się ona nośnikiem treści marketingowych.

Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy

Na tle tych aktywności promocyjnych trochę blado wypada wielkoformatowa reklama marki Hyundai, która jako jedyna promuje się nie tylko wizerunkowo, ale również produktowo. Co prawda wykorzystana przestrzeń reklamowa jest olbrzymia, ale w tym miejscu „od zawsze” wisi jakaś reklama. Dodatkowo akcenty związane z Euro 2012 zeszły tu jakby na drugi plan, bo na pierwszym jest konkretny model samochodu „nowej generacji” – Hyundai i30. Nietypowym rozwiązaniem kreatywnym, a może bardziej technicznym, jest włączanie się po zmroku projekcyjnych reflektorów przednich przedstawionego w reklamie samochodu.

Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy

Najgorzej natomiast ze sponsorów Euro prezentujących się w centrum Warszawy wypada, przynajmniej jak na razie, brand oponiarski. Ciepłe przywitanie („Witamy Kibiców!”) i znany z poprzednich mistrzostw wizerunek stadionu zamkniętego w samochodowej oponie Continental, a nawet strzałka wskazująca drogę do Stadionu Narodowego, to trochę mało. I kreatywnie i powierzchniowo. Choć przyznać trzeba, ze akurat ta reklama znajduje się najbliżej dworca kolejowego Warszawa Centralna, co może sprawić, że kibice przyjeżdżający do stolicy pociągiem zauważą ja w pierwszej kolejności.

[sw, maj 2012]

Puchar Euro 2012 w Warszawie

Ciekawym eventem promującym Euro 2012 był przyjazd do Warszawy Pucharu Henriego Delaunaya, o który będą walczyli piłkarze podczas Mistrzostw. Trofeum można było obejrzeć z bliska i się z nim sfotografować w dniach 21-22/04/2012 na Placu Defilad. Impreza ta była również przedmiotem intensywnych działań promocyjnych w centrum miasta, gdzie zbudowano konstrukcję reklamową prezentującą wizerunek pucharu oraz odliczającą czas do jego przyjazdu. Działania outdoorowe obejmowały również ekspozycję reklamy wielkoformatowej na elewacji Pałacu Kultury oraz licznych flag z logo sponsorów Mistrzostw w jego okolicy. Warto dodać, ze podczas Euro 2012 w tym właśnie miejscu usytuowana będzie Strefa Kibica (zajmująca powierzchnię 12 ha i obliczona na przyjęcie około 100 tys. kibiców).

Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy Szalenstwo Euro 2012 w centrum Warszawy

Komentarze:

Wypowiedz się


 

-->