Sławomir Wojtkowski


filozof, etyk, strateg, badacz i wielbiciel reklam

Puszcza Mariańska i jej reklamy

Puszcza Mariańska to nazwa miejscowości leżącej w południowo-zachodniej części województwa mazowieckiego, w powiecie żyrardowskim. Jest ona siedzibą władz gminy wiejskiej liczącej osiem tysięcy mieszkańców. Ulice tej niewielkiej osady ukazują nie tylko typowe dla mazowieckiej prowincji przejawy aktywności reklamowej lokalnych przedsiębiorców, ale także symptomy kilku chorób toczących polską reklamę małomiasteczkową.

reklamy w Puszczy Marianskiej , 01

W Puszczy Mariańskiej ustawiono kilka słupów ogłoszeniowych w ważniejszych miejscach wsi – przy głównym skrzyżowaniu, przy kościele i urzędzie gminy, ale też przy liceum. Wygląda na to, że właściwie każdy, bez żadnych zezwoleń czy opłat, może przykleić na tym nośniku swój plakat. Wynika stąd spory chaos informacyjny: informacje aktualne przeplatają się z ofertami zdezaktualizowanymi, przekazy typowo komercyjne z inicjatywami społecznymi, propozycje rozrywkowe z nekrologami. Całość wygląda przy tym nieestetycznie, głównie ze względu na używanie zwykłej taśmy klejącej, która nie jest trwałym środkiem mocującym nawet dla niewielkiego formatu plakatowego.

reklamy w Puszczy Marianskiej , 13

Innym typowym nośnikiem treści reklamowych, szczególnie tych o charakterze doraźnym (targ, kiermasz, giełda) są także słupy, choć już nie ogłoszeniowe, lecz… każde. Czy to będzie słup wysokiego napięcia, telefoniczny czy jakakolwiek inna przeszkoda ustawiona na chodniku, możemy być pewni, że znajdziemy na niej ogłoszenia i mini plakaty. Podobnie mury, płoty i siatki ogrodzeniowe, szczególnie przy skrzyżowaniach ulic, a także wejściach do sklepów i urzędów. Wygląda na to, że rzadko porządkuje się te „nośniki”, stad mnóstwo podartych, przemoczonych i wyblakłych anonsów, często już od dawna nieaktualnych.

reklamy w Puszczy Marianskiej , 22

Dużo lepsze wrażenie robią banery większego formatu, którymi obwieszone są najważniejsze ogrodzenia wsi. Ich projekty oraz produkcja są już profesjonalne (lub półprofesjonalne), są też zazwyczaj w dobrym stanie, a przedstawiane oferty – aktualne. Namawiają one do nauki (w miejscowym liceum i szkole języków obcych) i kupna nieruchomości, ale informują także o możliwości uzyskania dofinansowania na zakup i montaż kolektorów słonecznych. Oddzielną kategorię stanowią, będące w mniejszości, tablice reklamowe, dla których trzeba budować specjalną konstrukcję, a być może także uzyskać pozwolenie na ich ustawienie.

reklamy w Puszczy Marianskiej , 29

Najważniejszą i teoretycznie najbardziej prestiżową lokalizacją reklamową w niewielkich miejscowościach jest tablica informacyjna gminy, miasteczka, powiatu. Puszcza Mariańska też ma swoją tablicę informacyjną, z herbem gminy oraz poglądową mapką. Przewidziano na niej miejsce na reklamę, z którego skorzystały cztery lokalne firmy różnych branż: bank spółdzielczy, producent pokryć dachowych, piekarnia oraz pasieka. Przekazy nie są zbyt pomysłowe, mają raczej charakter informacyjny, sprowadzają się do skromnej części ilustracyjnej oraz wypunktowania oferty firmy.

reklamy w Puszczy Marianskiej , 33

Nieprzeciętne co do treści wydają się oferty ułatwiające spłatę kredytu, oczywiście w formie kolejnej pożyczki. Można ją zresztą zaciągnąć pod byle pretekstem, którym może być np. Dzień Zaduszny (chwilówka oferowana w ramach akcji Znicz). Ciekawa jest oferta wspólnego wyjazdu do… warszawskiego teatru Kamienica, ale też zaproszenie Jana Pospieszalskiego na dyskusję polityczną do żyrardowskiego centrum kultury. To ostatnie, wywieszone na drzwiach sklepu spożywczego, prezentuje się dość osobliwie na tle reklam piwa.

reklamy w Puszczy Marianskiej , 40

Czy reklamodawcy z Puszczy Mariańskiej ograniczają się do przewidywalnych aktywności i nie silą się na działania oryginalne? W pobliskich Żyrardowie i Mszczonowie popularną formą promocji są dość nietypowe w skali kraju drogowskazy reklamowe, więc może i w stolicy niewielkiej gminy znajdziemy coś unikatowego? Uważny przechodzień dostrzeże coś w rodzaju działań z zakresu marketingu partyzanckiego uprawianego przez kilku sprytnych miejscowych przedsiębiorców. Otóż tylna, zazwyczaj bezużyteczna część znaków i tablic drogowych okazuje się być niezłą… powierzchnią reklamową. Wlepki i naklejki o charakterze informacyjno-reklamowym nie są wprawdzie ani pomysłowe ani liczne, ale zwracają uwagę. Dowiemy się z nich gdzie zadzwonić w razie awarii lodówki, konieczności wyprania dywanu lub… nagłej potrzeby sprzedania rodowych sreber.

[sw, marzec 2013]

reklamy w Puszczy Marianskiej , 00 reklamy w Puszczy Marianskiej , 02 reklamy w Puszczy Marianskiej , 03 reklamy w Puszczy Marianskiej , 04 reklamy w Puszczy Marianskiej , 05 reklamy w Puszczy Marianskiej , 06 reklamy w Puszczy Marianskiej , 07 reklamy w Puszczy Marianskiej , 08 reklamy w Puszczy Marianskiej , 09 reklamy w Puszczy Marianskiej , 10 reklamy w Puszczy Marianskiej , 11 reklamy w Puszczy Marianskiej , 12 reklamy w Puszczy Marianskiej , 14 reklamy w Puszczy Marianskiej , 15 reklamy w Puszczy Marianskiej , 16 reklamy w Puszczy Marianskiej , 17 reklamy w Puszczy Marianskiej , 18 reklamy w Puszczy Marianskiej , 19 reklamy w Puszczy Marianskiej , 20 reklamy w Puszczy Marianskiej , 21 reklamy w Puszczy Marianskiej , 23 reklamy w Puszczy Marianskiej , 24 reklamy w Puszczy Marianskiej , 25 reklamy w Puszczy Marianskiej , 26 reklamy w Puszczy Marianskiej , 27 reklamy w Puszczy Marianskiej , 28 reklamy w Puszczy Marianskiej , 30 reklamy w Puszczy Marianskiej , 31 reklamy w Puszczy Marianskiej , 32 reklamy w Puszczy Marianskiej , 34 reklamy w Puszczy Marianskiej , 35 reklamy w Puszczy Marianskiej , 36 reklamy w Puszczy Marianskiej , 37 reklamy w Puszczy Marianskiej , 38 reklamy w Puszczy Marianskiej , 39 reklamy w Puszczy Marianskiej , 40 reklamy w Puszczy Marianskiej , 41 reklamy w Puszczy Marianskiej , 42 reklamy w Puszczy Marianskiej , 43

Komentarze:

  1. tomasz wydra
    20.03.2013 22:55 #

    Witam
    trafiłem na Pana artykuł gdyż śledzę wszytko w internecie gdzie pojawia się wpis “puszcza mariańska”.
    Jako dla aktualnego mieszkańca wspomnianej gminy a urodzonego warszawiaka. Razi mnie, że nie napisał Pan, że problem estetyki reklam widoczny jest w każdym mieście.
    W Warszawie (oblepione przystanki autobusowe, barierki między drogami, bannery na każdym ogrodzeniu czy wielkie płachty w centrum miasta) czy w ośrodkach wypoczynkowych gdzie pełno jest reklam smażalni ryb, wycieczek czy innych uciech dla wczasowiczów (nie wspominając o reklamach piw na plaży czy innych miejsc służących odpoczynku)
    A kończąc na reklamie prezerwatyw w knajpianych toaletach.

Wypowiedz się


 

-->